zaterdag 24 december 2016

Moderne Literatuur boek 4 - Ventoux; Bert Wagendorp

Opdracht 1 - Over het boek

Standaardtitelbeschrijving

Schrijver: Bert Wagendorp
Titel: Ventoux
Plaats van uitgave, jaar van uitgave: Groningen, 2015
Jaar van eerste uitgave: 2013
Aantal pagina’s: 233


Genre

Sport en psychologische roman

Samenvatting

In Bert Wagendorps Ventoux beklimmen vier vrienden de berg per fiets, niet om van het uitzicht te genieten maar om terug te kunnen kijken op hun eigen leven. En om te verwerken.Bijna dertig jaar eerder hadden twee van de vier de berg namelijk ook al eens beklommen met de fiets. Maar toen was er nog een ander bij. Ze vormden een hechte vriendenkring, Bart, Peter, André, Joost, David en de mooie Laura. Ze groeiden op in het Zutphen van de jaren ’60 en ’70 en de jongens zijn waarschijnlijk allemaal wel even verliefd geweest op Laura. Maar met Peter had Laura een speciale band. “Ze was gefascineerd door wat ze onmiddellijk herkende als iets buitengewoons.” Peter was namelijk dichter en blonk daar zo in uit dat hij op jonge leeftijd al door een uitgever ontdekt werd. Zijn beste gedichten gingen over Anna – maar eigenlijk over Laura.Na hun eindexamen is het onvermijdelijk dat de wegen zich scheiden. Om een periode af te sluiten – en vanwege de liefde voor de fiets die ze in hun jeugd ontwikkelden – vatten Joost en Bart het plan op om de Ventoux per fiets te gaan beklimmen. De anderen gaan mee, maar dan vooral om lekker op de camping te hangen. Op het laatst besluit Peter ook de berg op te willen klimmen, zonder training of voorbereiding. De roman komt tot een dramatisch hoogtepunt wanneer de jonge dichter door een onbesuisde afdaling dodelijk ten val komt.Ventoux is een roman over oude vriendschappen en sluimerende herinneringen. De oude vrienden waren elkaar jarenlang uit het oog verloren, maar met een telefoontje is alles weer goed en komen de verhalen weer bovendrijven. Wagendorp laat mooi zien hoe er gaandeweg het opnieuw oppakken van het contact steeds meer openheid ontstaat tussen de mannen. Dingen die vroeger niet gezegd konden worden zijn opeens bespreekbaar. De personages zijn gegroeid in het leven, sterker geworden, ze hebben geleerd van hun fouten. En tegelijk schuilt er in die ouder geworden lichamen nog steeds de onzekerheid van vroeger, de vragen, de angst.De terugkeer van Laura heeft een louterende werking op de levens van alle vier de vrienden. Ze nodigt de vrienden uit naar de Provence, om te praten. Hierdoor aangestoken, en door een sluimerende midlifecrisis, vatten ze het plan op om de geduchte berg opnieuw te beklimmen. Zoals in de gedichten van Petrarca is Laura de muze waar alles uit voortkomt en tegelijk de oplossing van hun moeiten. Door de nieuwe ontmoeting met Laura, bovenop de berg, kunnen ze het verleden eindelijk beter begrijpen en daardoor ook afsluiten.

Opdracht 2 - Het artikel



Als ik vroeg aan mensen uit mijn omgeving wat ze wisten over Bert Wagendorp en zijn boek Ventoux, wisten mensen eigenlijk vrij weinig. Zelf wist ik ook niet echt veel over hem, dus was een goede research wel nodig voor deze opdracht. Ik heb een biografie, een bibliografie, verschillende recensies en columns van hem en een interview met de schrijver gevonden. Na het verzamelen van deze gegevens ben ik gaan kijken naar overeenkomsten tussen schrijver en hoofdpersoon, tussen schrijver en verhaal en tussen de achtergrond van de schrijver en de personages in het verhaal. Daarover heb ik dit artikel geschreven.

Allereerst is er iets wat er meteen uitspringt: Bert Wagendorp is journalist, maar ook schrijver, voor Bart (uit het boek) is dit hetzelfde, hij is misdaadjournalist, maar schrijft ook regelmatig. Bart is namelijk misdaadjournalist voor de Volkskrant, waar ook de tweede overeenkomst zit, ze werken allebei voor de Volkskrant. Dit kan natuurlijk geen toeval zijn, evenals dat Bert Wagendorp een enorme wielrenner fan is en wat al meteen duidelijk is na de eerste bladzijde van het boek, dat dit boek onder andere over wielrennen gaat.
Als je gaat zoeken naar de geboorteplaats van Wagendorp is het vrij makkelijk deze ook te vinden. Dat is namelijk Groenlo, wat heel ‘toevallig’, net zoals de plaats waar de vijf jongens opgroeien, Zutphen, in de Achterhoek ligt. Als schrijver is het denk ik heel belangrijk om te weten waar je over schrijft, natuurlijk is dat belangrijk voor iedereen die ook maar iets op papier zet, maar zeker voor schrijvers geldt dit. In een Amerikaanse serie die ik kijk, Gossip Girl, is een van de hoofdpersonen Dan, hij wil graag een schrijver worden, en uiteindelijk na heel veel seizoenen, komt er een boek van hem uit. En dan wordt er ook gezegd: “A writer writes what he knows.” Dit betekent een schrijver schrijft over de dingen die hij kent. Dit geldt zeker voor Ventoux, dat is duidelijk te merken, aan de plaats waar de jeugd van de hoofdpersonen zich afspeelt, de baan die Bart Hoffman heeft, de hele verhalen over het wielrennen en het beklimmen van de Mont Ventoux. Vooral bij de fietstochten is het heel duidelijk dat de schrijver hier zeker wel wat van af weet en dat hij ook echt liefde heeft voor het wielrennen, dat vind ik wel leuk aan het boek.
In meerdere recensies komt de schrijfstijl van Bert Wagendorp naar voren, een van de reacties is negatief, maar de anderen zijn positief over zijn schrijfstijl. Ik merkte dat toen ik de tweede column uit mijn informatiemap las, ik herkenning vond in de manier van schrijven. Ook al is het ene fictie en het andere non-fictie, er kwamen manieren van schrijven in voor die goed te vergelijken waren met het boek. Daarom heb ik voornamelijk die tweede column gekozen. De eerste column gaat over Syrië en de onrust daar. Dit heeft op zich niet direct met het boek Ventoux te maken, maar toen ging ik nadenken over wat er in Syrië allemaal gebeurt. Ik kwam al vrij snel tot de conclusie, dat het eigenlijk gewoon allemaal misdaden zijn. En toen dacht ik meteen aan Bart Hoffman, de hoofdpersoon van het verhaal, want hij is misdaadjournalist. Het lijkt er in dit geval dus op dat Bert Wagendorp het ook interessant vindt om over misdaad te schrijven en dat hij ook dit gebruikt heeft voor in zijn boek. Dit is dus nog een vorm van een autobiografisch aspect.
Uit het interview blijkt onder andere dat Bert Wagendorp de berg zelf ook twee keer heeft beklommen, wat ik op zich ook wel had verwacht door de beschrijving. Ik wist ook al dat er een film is gemaakt van het boek Ventoux, maar wat ik nog niet wist en wat het interview mij vertelde, was dat het eerste idee voor het verhaal niet van Bert Wagendorp kwam om het boek te schrijven, maar het eerste idee kwam van de film. Wagendorp kreeg de opdracht voor het schrijven van een scenario, maar voegde er personages aan toe voor in het boek, waarschijnlijk gebaseerd op zijn eigen leven en zijn eigen ervaringen.
Ik denk dat uit alle punten die ik in dit stuk heb genoemd al snel volgt dat er veel autobiografische kenmerken in het boek zitten, maar misschien is nu nog wel de vraag, hoever is Wagendorp gegaan in het gebruiken van autobiografische aspecten. Helaas heb ik er zelf niet echt antwoord op kunnen vinden in de artikelen die ik heb gevonden over de schrijver. Wat ik wel had toen ik het boek las, was dat veel heel reëel aanvoelde, wat ik ook heel leuk vond aan het boek. Ik denk dat dit erop wijst dat Bert Wagendorp veel aspecten uit zijn leven heeft gebruikt, maar wat ik ook nog steeds in mijn hoofd houd: we hebben het hier nog steeds over fictie. Daarmee bedoel ik dat ook al zijn er heel veel autobiografische elementen, er zullen ook zeker zelf verzonnen elementen bij zitten. Helaas zal de verhouding tussen de verschillende elementen nooit echt bekend worden, aangezien de enige die dat echt weet Bert Wagendorp zelf is.

Opdracht 3 - Interviewvragen voor Bert Wagendorp

Mijn vijf interviewvragen

Als Bert Wagendorp in de klas komt is het de bedoeling dat iedereen vijf vragen heeft voorbereid, hieronder heb ik mijn vragen geformuleerd.

Vraag 1

In een interview met u heb ik gelezen dat er als eerste een idee was om een film te maken over een vier mannen die de Mont Ventoux gingen beklimmen, toen heeft u de opdracht gekregen om het scenario te schrijven. Vervolgens bent u ook het boek gaan schrijven, maar u heeft een extra hoofdpersonage aan het verhaal toegevoegd. Waarom heeft u dit zo gedaan?

Vraag 2

Ik heb gelezen dat u zelf ook de Mont Ventoux heeft beklommen. Hoe heeft u dit ervaren?

Vraag 3


In het boek wordt er op het begin eerst vertelt over Bart Hoffman en vervolgens over zijn jeugd, hoe hij een voor een bevriend raakte met André, Joost, David, Peter en tot slot Laura. Heeft u aspecten over de vrienden ook op uw eigen leven of op vrienden van u gebaseerd?

Vraag 4

In alle recensie die ik over uw boek heb gelezen komen de thema´s liefde, vriendschap en wielrennen duidelijk naar voren als de belangrijkste thema´s. Maar wat had u zelf als belangrijkste thema van het boek in gedachten?

Vraag 5

Ik heb begrepen uit het boek en verscheidene recensies en interviews dat u zelf ook een liefhebber bent van de wielersport. Wat is het dat u zo leuk vindt hieraan? Zijn de redenen voor die interesses voor wielrennen een beetje hetzelfde als waarom Bart het wielrennen zo leuk vindt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten